دخترم - غزل


پنجشنبه، مهر ۲۸، ۱۳۸۴

رابط

خیلی ها علاقمند هستن که بدونن توی دانشگاه چطوری متوجه حرف های استاد و احیانا" دیگران میشوم. تمام دانشگاه و کالج های کشور های پیشرفته یک آفیس دارند به نام Disability Services که موظف هستن خدمات ویژه و لازم به افراد معلول ارایه کنند که آنها بتوانند همانند دیگران بتوانند از کلاس بهره مند بشوند و خدماتشان با توجه به نوع معلولیت شخص از فرد به فرد فرق می کنه. اما در مورد ناشنوایان، این افراد هم قبل از ثبت نام یک جلسه مشاوره خواهند داشت و هم برای هماهنگی بیشتر مسول مربوطه را در جریان مراحل ثبت نام قرار میدهند. بعد از گذراندن مراحل ثبت نام و اقدام کردن برای داشتن رابط، از روز اول شروع کلاس ها رابط خواهند داشت و مسولین مربوطه این اختیار را به ناشنوایان میدهند که انتخاب کنند کهNotetaker می خواهند یا Sign Language Interpreter که با توجه به نوع درسی که در کلاس تدریس می شود و حجم دروس، تصمیم اتخاذ می شود که چند تا رابط در اختیار این افراد قرار بگیرد. معمولا" Notetaker ها، یک لپ تاپ دارند که هرچه در کلاس گفته میشود تایپ می کنند و ناشنوایان با خواندن در جریان گفتگوهای کلاس خواهند بود و بعد از اتمام کلاس هرچه که تایپ شده سیو می شود و با ایمیل به آدرس دانشجوی ناشنوا می فرستند.
جالب اینکه فقط یک دانشگاه در آمریکا است که اینگونه خدمات برای ناشنوایان ندارند. اگر گفتید چرا؟ دلیلش این است که در این دانشگاه از دربان گرفته تا رییس دانشگاه همه ناشنوا هستند و همه از زبان اشاره استفاده می کنند و احتیاجی به داشتن رابط نیست. سر فرصت از این دانشگاه برایتان خواهم گفت.
پ.ن. : فکر نمی کردم که این داستان ها اینهمه مورد استقبال قرار بگیره. حقیقتش اینه که توی ایمیلم یک Folder دارم به نام Fun که هرکسی ایمیل برام میفرسته و موضوعش هم شخصی نیست و اگر من خوشم بیاد توی این پوشه نگهش میدارم. این داستان ها یکی از اون ایمیل ها بود. خوب هاش براتون سوا کردم که کم کم براتون میذارم اینجا. اونایی که با سین* شروع میشن زیاد دارم ولی از گذاشتنشون در اینجا معذورم. ولی شما ها هم از ایمیل فرستادن غافل نشین اگه چیز جالبی داشتین.
* سین یعنی سکسی و سیاسی!!!