دخترم - غزل


یکشنبه، تیر ۰۵، ۱۳۸۴

آشپزی!!!

کامنت های شیوا رو از یکی از کامنت دونی های نسرین کش رفتم. گفتم شما ها هم فیض ببرین.
سوپ گوجه فرنگی :
گوجه فرنگی رنده شده 2 پیمانه . سیب زمینی رنده شده یک عدد متوسط . هویج رنده شده یک عدد متوسط . نخود فرنگی به میزان دلخواه . کرفس خرد شده 2 قاشق غذا خوری . رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری . کره 50 گرم . آرد یک قاشق غذا خوری . ورمیشل به مقدار لازم . جعفری خرد شده به مقدار لازم . زرشک یک قاشق غذاخوری . قرص مرغ یا آب مرغ .
قابلمه رو بذار روی گاز و کره رو بنداز توش و بذار آب بشه بعد آرد رو اضافه کن و کمی تفت بده و بعد آب مرغ یا 3 لیوان آب بهش اضافه کن و باقی مواد رو توش بریز بجز ورمیشل و جعفری و زرشک و رب و بذار بپزه . وقتی که پخت و سوپ لعاب انداخت و غلیظ شد بهش رب و زرشک رو اضافه کن و نمک و بذار 5 دقیقه بجوشه و بعد بهش ورمیشل اضافه کن و بذار بپزه . وقتی که پخت سرو کن و روشو با جعفری تزیین کن . برای مزه دار کردنش هم میتونی کمی زیره سیاه بهش اضافه کنی.
سوپ جو با سس سفید :
قارچ به میزان لازم . جو . قرص مرغ . هویج یک عدد . سیب زمینی یک عدد متوسط . آرد گندم یک قاشق . کره 50 گرم . آویشن به مقدار لازم . ذرت دونه شده 4 قاشق غذا خوری . ساقه کرفس خرد شده یک فنجون . نخود فرنگی 3 قاشق غذا خوری . تره فرنگی متوسط یک عدد .
هویج و سیب زمینی و و نخود فرنگی و ذرت و ساقه های کرفس و قسمت سفید تره فرنگی رو خرد میکنی و مربع مربع به همراه جو با مقداری آب میذاری بپزه بدون نمک . 15 تا 20 دقیقه کافیه . وقتی جو پف کرد یه قرص آب مرغ بنداز توی سوپ و بعد بهش قارچ رو اضافه کن و بذار 15 دقیقه دیگه هم بپزه . حالا نمکش رو بچش و اگه کم بود نمک بزن . بعد از اون تو یه ظرف تفلون گود کره رو بریز و بذار آب بشه وقتی که کف کرد آرد رو اضافه کن و تند تند هم بزن تا طلایی بشه بعد 2 لیوان شیر سرد رو یهو خالی کن توی ظرف و تند تند هم بزن تا مثل فرنی بشه . بعد همونطوری داغ داغ خالی کن توی سوپ و به سوپ 2 قاشق جعفری خرد شده و مقداری هم آویشن اضافه کن و بذار 5 دقیقه بجوشه و سرو کن.
خوراک مرغ و ماکارونی چینی :
فیله مرغ 300 گرم . سویا سس 3 قاشق غذاخوری . کاری یک قاشق مربا خوری . فلفل سیاه به مقدار لازم . هویج . نخود فرنگی . قارچ . فلفل دلمه ای . کدوی سبز به میزان لازم . روغن زیتون برای سرخ کردن . سس سفید به میزان دلخواه .
کره یا روغن زیتون رو توی قابلمه میریزی و با شعله متوسط مرغ ها رو توش تفت میدی تا طلایی بشن و بعد سویا سس رو بهش اضافه میکتی و کمی تفت میدی و بعد باقی مواد رو بجز قارچ که خرد کردی رو بهش اضافه میکنی و با یک لیوان آب میذاری بپزه . نیاز به پخت زیادی نداره . تو این فاصله سس سفید رو درست میکنی مثل همون سوپ جو که گفتم و بعد که آبش به خورد مواد رفت قارچ رو به مواد اضافه میکنی و با مقداری آب لیمو و تفت میدی تا کمی آبش گرفته بهش و بعد بهش سس سفید رو اضافه میکنی که باید مقدارش نصف این مواد باشه و گاز رو خاموش میکنی . حالا ماکارونی رو درست میکنی و آبکش میکنی . وقتی که آبش رفت توی ظرف هر کسی کمی ماکارونی میریزی و روش رو از اون مواد و میذاری توی ماکرو و سرو میکنی . اگه از طعم سس سفید خوشت نمیاد میتونی اون رو هم اضافه نکنی.
خوراک میگو :
میگوی حلقه کرده به میزان لازم 300 گرم . سویا سس 3 قاشق غذا خوری . سرکه یک قاشف غذا خوری . پیاز یک عدد متوسط . نخود فرنگی یک پیمانه . گوجه فرنگی 2 عدد بزرگ . قارچ 2 پیمانه . کره 50 گرم . فلفل قرمز به مقدار لازم . زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری . برنج به میزان دلخواه .
میگوها رو که حلقه کردی توی آب و با کمی نمک و یک قاشق سرکه نیم پز میکنی . و بعد میریزی توآابکش تا آبش گرفته بشه . بعد توی یه ماهیتابه بزرگ پیازداغ درست میکنی که فقط طلایی بشه و میگو و قارچ رو به همراه کره اضافه میکنی و تفت میدی و بعد سویا سس رو بهش اضافه میکنی بعد گوجه فرنگی های خرد شده رو اضافه میکنی .نخود فرنگی رو که قبلن پختی رو هم به مواد اضافه میکنی با فلفل و سرو میکنی . میتونی کاری هم بهش بزنی . اگه بخواهی با برنج سرو کنی زعفرون آب شده رو هم قاطی برنج میکنی و میتونی مواد رو دور برنج بچینی.
خوراک لوبیا و گوشت :
گوشت چرخ کرده به میزان لازم . لوبیا چیتی 2 پیمانه . قارچ 2 پیمانه . ذرت یک پیمانه . برنج به میزان دلخواه .
لوبیا و ذرت رو جدا میذاری بپزن و بعد آبکش میکنی . گوشت رو هم با پیاز توی روغن تفت میدی تا بپزه و بعد بهش قارچ رو اضافه میکنی و بعد هم لوبیا و ذرت اگر هم دوست داشتی فلفل دلمه ای . این یه غذای ترکیه ایه که معمولن با برنج میخورن.
خوراک عدس :
عدس به میزان لازم . جعفری و گشنیز به میزان لازم . پیازچه به میزان لازم . روغن زیتون و آب لیمو ترش به میزان لازم . گلپر به میزان لازم .
عدس رو میذاری بپزه و وقتی پخت توی ظرف میریزی و جعفری و گشنیز و پیازچه خرد شده رو هم با هم مخلوط میکنی و میاری سر میز . بسته به سلیقه با فلفل قرمز و روغن زیتون و گلپر و اون سبزیجات هر کسی توی کاسه خودش میریزه و خیلی خوشمزه و مقویه . مخصوصن وقتی پریود میشی :)).
خوراک مرغ آمریکایی :
گوجه فرنگی 2 عدد بزرگ . پیاز یک عدد متوسط . سینه مرغ 2 عدد . برنج به میزان دلخواه . روغن زیتون .
روغن زیتون رو توی قابلمه میریزی و بعد پیازها رو که حلقه شده کفش میچینی و میذاری کمی طلایی بشه . بعد گوجه فرنگی ها رو رنده میکنی و میریزی روی پیازها و مرغ رو که نمک زدی میذاری روی گوجه فرنگی ها و درشو میبندی و میذاری بپزه و با برنج سرو میکنی . خیلی خوشمزه میشه.
خوراک مرغ :
فیله مرغ به میزان دلخواه . ذرت و نخود فرنگی و قارچ به میزان لازم . پیاز یک عدد بزرگ . سویا سس 2 قاشق غذا خوری . کاری و فلفل قرمز مقداری .
فیله های مرغ رو توی روغن تفت میدی و بعد بهش سویا سس رو اضافه میکنی و میذاری با آب خودش مغز پخت بشه . پیاز ها رو خرد میکنی و میذاری طلایی بشه و بعد بهش قارج رو اضافه میکنی و روی قارچ کمی آب لیمو میریزی تا سیاه نشه و مرغ رو به همراه نخود فرنگی و ذرت پخته بهش اضافه میکنی و کمی تفت میدی و سرو میکنی.
کباب ترکی :
گوشت چرخ کرده نیم کیلو . گوجه فرنگی 4 عدد . پیاز یک عدد متوسط . آرد گندم نصف پیمانه . روغن و ظرف گود برای سرخ کردن . برنج در صورت تمایل .
گوشت ها رو با پیاز رنده شده مخلوط میکنی و چنگ میزنی و بعد به اندازه گردو تو دستت درستشون میکنی و بعد آرد رو که توی بشقابی ریختی گوشت ها رو روی آرد قل میدی تا همه سطحش یک لایه نازک آردی بشه و بعد گوشت های فلفلی رو توی روغن که گذاشتی حسابی داغ شده میاندازی و میذاری سرخ بشن بعد در میاری و میچینی تو ظرف تا روغنشون گرفته بشه . حالا گوجه فرنگی ها رو رنده میکنی و با کمی نمک و فلفل قرمز توی یه قابلمه میریزی به همراه کمی روغن زیتون و میذاری بپزه و بصورت رب و غلیظ در بیاد حالا گوشت ها رو توی اون سس گوجه فرنگی در حال جوش میریزی و میذاری کمی به خورد گوشت ها بره و بعد همونطوری سرو میکنی . میتونی با برنج هم سرو کنی.
سالاد ماکارونی :
زیتون خرد شده یک پیمانه . کالباس ژانبون خرد شده یک پیمانه . خیار شور یک پیمانه . هویج خرد شده و پخته شده یک پیمانه . نخود فرنگی و ذرت پخته شده یک پیمانه . ماکارونی پیچ به میزان دلخواه . سرکه و روغن زیتون و آب لیمو به میزان دلخواه . سس مایونز به مقدار مورد نیاز . کاهوی سالادی خرد شده یک عدد . قلقل سیاه بطور دلخواه .
ماکارونی ها رو میپزی و آبکش میکنی تا آبشون بره و توی ظرف میریزی و بعد کاهو ها رو که ریز خرد کردی بهش اضافه میکنی و هم میزنی و حالاباقی مواد رو بهش اضاقه میکنی و بعد هم سس و در آخر سرکه و آب لیمو و فلفل و روغن زیتون.
سالاد روس :
پیازچه ریز خرد کرده 5 عدد بزرگ . کالباس یک پیمانه . سیب زمینی خرد شده و پخته 3 پیمانه . زیتون خرد کرده یک پیمانه . تخم مرغ آب پز و رنده کرده 3 عدد . خیارشور یک پیمانه . سس مایونز و باقی مخلفات هم مثل بالا.
سالاد تن ماهی :
یک عدد کنسرو تن ماهی . زیتون یک پیمانه . مغز کرفس خرد شده نصف پیمانه . هویج و سیب زمینی پخته و خرد کرده هر کدوم یک پیمانه . نخود فرنگی و ذرت پخته هر کدوم یک پیمانه . سس و سرکه و آب لیمو و روغن زیتون و فلفل هم به میزان دلخواه.
یه خوراک میگو :
میگو ها رو حلقه حلقه کن بعد زده تخم مرغ رو بزن و توش زعفرون بریز و نمک و بعد میگوها رو بزن توی اون و توی آرد بگردون و توی روغن سرخ کن.